Tervetuloa yrityksille ja toimijoille suunnattuun järviruokotyöpajaan Paraisille!
Ilmoittautumiset 25.8. mennessä ja lisätietoa tapahtumasta: https://link.webropolsurveys.com/EP/FE63AFFE8ED18F38.
Työpaja järjestetään Tammiluodon Viinitilalla, Paraisilla.
Turun AMK:n ja Turku Science Parkin kehittämä järviruokotyöpajasarja vastaa pullonkaulojen, kuten laajojen leikkuualueiden luvituksen sekä logistiikkaketjujen toimivuuden ongelmiin tiiviissä yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Yhteistyössä hyödynnetään pitkäaikaista järviruokoteemojen ja yritysverkostojen tuntemusta.
Tähän mennessä Biodemo-hankkeessa on muun muassa kartoitettu yhdessä yritysten ja toimijoiden kanssa sopivia yli 10 hehtaarin alueita tai muuten potentiaalisten jatkojalostajien ja loppukäyttäjien lähellä olevia järviruo’on leikkuualueita liiketoiminnalliseen hyödyntämiseen. Alueita kartoitettiin ja luvitettiin kevään ja kesän 2023 aikana.
Tulevan työpajan teema on logististen ketjujen haasteet. Sen tarkoituksena on luoda ensimmäinen testattava versio toimivasta logistisesta ketjusta, jota voidaan alkaa jatkokehittämään lupaavilla alueilla kustannustehokkuuden varmentamiseksi. Työpajassa päästään yhteistyöskentelyn ja verkostoitumisen lisäksi tutustumaan Brattnäsinlahden 17 hehtaarin leikkuualueeseen, joka niitettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022 ja jossa testattiin järviruo’on hyötykäyttöön tähtääviä logistisia ketjuja.
Brattnäsinlahti – tausta
Paraisten Brattnäsinlahdelta leikattiin 2022 syksyllä 17 ha maaruovikoita. Biomassa kuljetettiin kasvualusta- sekä energiakäyttöön, lopulta sitä käytettiin myös katteena kaupunkipuistossa ja kuivikkeena eläintilalla. Ruoko silputtiin ja läjitettiin kolmeen eri kohtaan Brattnäsinlahtea. Läjityspaikoista kaksi sijoittuivat asfaltoidun tieyhteyden viereen ja kolmas sijaitsi mökki-/metsätien varrella peltomaalla. Osa kuljetuksista sujui hyvin ja osa huonommin, näistä esimerkit seuraavassa.
Kuljetuksen hoiti ruokobiomassaa jatkojalostavan yrityksen käyttämä kuljetusyritys. Kuljetusjärjestelijä ilmoitti, että ruokomassa haettaisiin viikonloppuna. Tien kuraisuudesta johtuen suuri rekkayhdistelmä juuttui kuraan. Rekka vajosi koko ajan lisää johtuen sateista. Lauantaina oli hankala saada työvoimaa avuksi ja tämä aiheutti kustannuksia. Lopulta paikalliset auttoivat rekan ylös. Auto lähti lopulta kuljettamaan ruokoerää kiireen vuoksi vajaalla kuormalla Haminaan asti ruokoa hyödyntävän yrityksen varastoon. Paikallinen urakoitsija korjasi metsätien ja vahvisti lastauspaikan. Tästä aiheutui ylimääräisiä kuluja.
Kuljetusyrityksen hakiessa ruokoa toiselta lastauspaikalta asfalttitien varrelta, kuormaajan 8 metrin ulottuvuus aiheutti päänvaivaa. Kuormaaja ei riittänytkään ruo’on nostamiseksi kuljetukseen, sillä ruoko oli läjitetty kauemmas tiestä. Turun AMK sai yhteydenottoja kuljettajilta ruo’on puskemiseksi lähemmäs tietä. Paikallinen yrittäjä kävi lopulta siirtämässä loput kasat tien varteen, aiheuttaen jälleen lisäkustannuksia.
Kuljetusyrityksen hakiessa ruokoa asfalttitien varrelta luultavasti asfalttiin aiheutui kuoppia rekan tukijalkojen käytöstä. Asfaltin korjausta ei voitu kuitenkaan todentaa kuljetusyrityksen vastuuksi varmuudella, joten asfaltin paikkaus jäi AMK:n maksettavaksi. Lisäksi ruo’on kuljetuksesta jäi irtotavaraa asfaltille.
Kuljetukset viivästyivät ja ruoko alkoi mätänemään pellolle. Ruo’olle oli yhä vaikeampi löytää korvaavaa jatkojalostajaa tai loppukäyttäjää. Lopulta loppukäyttäjät saatiin neuvoteltua keväällä 2023 ja viimeiset ruokokuljetukset hoidettua perille.
Paraisten kaukolämpö puolestaan raportoi, että Brattnäsissä syyskuussa 2022 niitetty järviruoko oli läjitetty asfalttitien varteen, se haettiin metsätähdehaketta kuljettavalla kalustolla ja kuormaus tien vierestä sujui hyvin. Ruoko oli niitetty ja revitty noin 10 – 20 cm pituisiin paloihin. Järviruokoa lastattiin noin 90 m3 ja sen paino oli 9 080 kg. Todettiin että sama määrä metsäpuuhaketta painaa noin 25 – 30 000 kg.
Brattnäsinlahden ja muiden leikkuukohteiden osalta on havaittu, että logistiikan suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kulujen minimoinnissa on huomioitava sekä haasteina niittojen ja kuljetuksen aikataulutuksen yhdistäminen, leikatun massan muoto, läjityspaikkojen sopivuus suhteessa tiestöön ja biomassan keveys suhteessa tilavuuteen. Myös sopimusasiat vahinkojen ja viivästymisien vuoksi on sovittava ennakkoon.
Artikkeli ja video leikkuista: https://yle.fi/a/3-12624972